Foto: Freepik

Mis juhtub, kui andekad ise õppele suuna annavad?

Foto: Freepik
2 minutit
118 vaatamist

2025. aasta kevadel viisin põhikooli 9. klassis läbi tegevusuuringu, kaasates andekad õpilased nende õpiotsuste tegemisse. Uuringu eesmärk oli teada saada, kas andekate õpilaste kaasamine tõstab nende õpimotivatsiooni.

Kahe kuu jooksul töötasime koos õpilastega välja individuaalse õpiplaani, milles teemades, töövormides kui ka ülesannetes said õpilased kaasa rääkida. Koostöised tegevused – arutelud, rühmaarutelud ja esitlused – said inglise keele tundide keskseks osaks, tihti juhtisid neid õpilased ise. Teemad, nagu „How technology keeps us safe“ ja „Debating on social meedia“ andsid võimaluse kasutada inglise keelt loomulikus suhtluskeskkonnas ja olla andekatel õpilastel klassiaruteludes suunavateks liidriteks. Õpilased kirjeldasid, et tundsid end pädevate ja kaasatutena ning said paremini aru inglise keele toimimisest elus. 

Loominguline kirjutamine, digitaalsete plakatite loomine ja ettevalmistused keelevõistluseks „Language Limits“ jaoks pakkusid võimalusi individuaalsemalt süveneda. Üks õpilane jõudis maakonnavõistlusel 15 parima hulka, mis kinnitas õpilaste järeldust, et valikuvabadus ja sisukad ülesanded suurendasid nende sisemist motivatsiooni.

Mulle õpetajana ei tähendanud see lisatööd, vaid tõeliselt tulemuslikku koostööd oma õpilastega. Õpilastel oli palju huvitavaid ideid ja ettepanekuid, kuidas õppeprotsessi mitmekesistada, nende arvamusi arvesse võtta ja seeläbi suurendada nende õpimotivatsiooni.  

Õpilastega koos välja töötatud õpiplaan tõi õppetundidesse paindlikkust ja sünergiat. Alguses kartsin, et individuaalse õpiplaani koostamine on minu jaoks väga töömahukas, kuid tegelikult läks kõik sujuvalt – õpilased andsid oma panuse ja olid õppetundidele järgnenud aruteludes head partnerid. 

Oluline oli ka ülejäänud klassi positiivne reaktsioon: andekad õpilased aitasid juhtida arutelusid ja toetasid oma klassikaaslasi, mis muutis kogu rühma aktiivsemaks. Teemad oli huvitavad ja eakohased nii andekatele õpilastele kui ka ülejäänud klassile. Nägin, kuidas õpilased avanesid, kasvasid liidritena ja kõik õppisid tõelise rõõmuga.  

Alustada tuleb väikestest muudatustest. Pole vaja ümber kujundada kogu õppeprotsessi – juba võimalus otsustada teema, töö vormi või ülesande raskusastme üle annab andekatele õpilastele tunde, et neid usaldatakse. See muudab õppimise kogu klassi jaoks huvitavamaks ja toetab õpimotivatsiooni. Õpilased on võimelised palju enamaks, kui me mõnikord arvame – eriti kui anda neile võimalus võtta vastutus ja oma õppimises kaasa rääkida.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Heategevuslik jõululaat Tartu Maarjamõisa lasteaias

Meie lasteaiapere otsustas sel aastal enne jõule pidada maha ühe meeleoluka jõululaada. Jõululaat toimus esmaspäeval, 8….

2 minutit

Vaimse tervise toetamine koolides sõltub laiast partnerite võrgustikust

Tõhusaim viis vaimse tervise probleeme vähendada on keskenduda ennetusele. Kõige paremini saab seda…

3 minutit

Liikudes targemaks: Rotermanni kvartal muutus orienteerujate matemaatikamänguks

29. oktoobri õhtul täitus Rotermanni kvartal üheksa meeskonnaga, kes olid tulnud…

3 minutit
Õpetajate Leht