Kaarel Haav
-
Illustratsioon: Toomas Mitt
Mõjutamine (7): Haridus ja putinoidid
Kas haridussüsteem teeb piisavalt meie kaitsmiseks putinoidide eest? Kas sotsiaalainete ainekavad ja õpikud avavad autoritaarsete inimeste kujunemise mehhanisme adekvaatsete…
9 minutit1 kommentaar -
Kaarel Haav: „Miks on rahulolu tõstetud tähtsamale kohale kui eneseteostus ja areng?“ Foto: erakogu
Õppija rahulolust sotsioloogi pilguga
Inimene on oma eluga rahul siis, kui ta saavutab oma eesmärke, teostab ennast, tajub oma arengut. Loomulikult eeldab see,…
8 minutit -
Kaarel Haav.
Millal muutuvad meie õppekavad pädevuspõhiseks?
Eestis on juba mitukümmend aastat räägitud õppijakesksest õppest, samas on meie ainekavad praeguseni rangelt ainekesksed, õppija pädevuste…
7 minutit -
Kaarel Haav.
Miks käis nii vähe noori valimas?
Homme on Tartus Eesti ajaloo- ja ühiskonnaõpetajate konverents. Üks teema on seal noorte osalemine kohalikel valimistel. Oodati ju, et 16-aastased…
6 minutit -
Sotsiaalteadusliku haridusteooria areng
Eesti haridusteaduste evalvatsioon (ETAG 2013), võttes kokku teadlaste saavutused aastatel 2007–2011, viitas ka puudustele: vähe on sügavama sotsiaalteadusliku alusega ja sotsiaalkriitilise suunaga uurimusi, neidki väheseid ei ole üldistatud ega levitatud. Ka TA president Tarmo Soomere on hinnanud pedagoogikateadusi väga kriitiliselt. Kõigi laiema tausta ja sügavama sisuga tööde üldistamine nõuaks suurt tööd. Olen üldistanud uurimusi õpetajate, õpetajate arengu, identiteedi kontseptsiooni,…
8 minutit -
Kuidas lõimuda Putini pooldajatega?
Lõimumine eeldab korralikku demokraatiaharidust, mida meil aga pole.
Eelmise aasta jõulumelu ajal kiitis valitsus heaks seitsmeaastase kava „Lõimuv Eesti 2020”. Pidades silmas sündmusi Ukrainas ja meenutades 2007. aasta vägivalda Tallinnas, tekib küsimus, kuidas see lõimumiskava nende sündmustega haakub. Kava teksti lugedes selgub üllatusena, et ei haaku kuidagi, sest keskendus on pigem kultuuriliste erinevuste sallimisel. Seega, mida iganes Vene eriteenistused ja…
6 minutit -
Õppiv ülikool: õppekavaarendus TTÜ-s
Õppekavaspetsialiste vajavad kõik üli- ja kõrgkoolid, mitte ainult õpetajahariduse valdkond.
Eestis ei ole üldhariduse ja kõrghariduse õppekavade probleeme seni seostatud. Nende vahel pole põhimõttelisi teoreetilisi erinevusi – vahe on mitmekülgsuses ja spetsialiseerituses. Üldhariduskool peaks kujundama mitmekülgseid inimesi ja kodanikke, ülikool aga põhjaliku erialase ettevalmistusega spetsialiste, juhte ja kodanikke. Põhimõtteline erinevus on aga nende kavade ettevalmistamise ja elluviimise vahekorras. Ülikoolides on…
7 minutit -
Kuidas hinnata haridusteaduste taset?
Rahvusvaheline komisjon hindas haridusteaduste taseme Tallinna tehnikaülikoolis nõrgaks. See hinnang on minu arvates sügavalt ekslik.
Vastavalt ministri korraldusele tegid neli ülikooli (TÜ, TLÜ, TTÜ ja EMTA) oktoobris 2012 ülevaate oma tegevusest perioodil 2007–2011. Veebruaris 2013 valmis hindamiskomisjoni raport (www.etag.ee). Rahvusvaheline hindajate paneel (D. James, E. De Corte, J. Harford ja P. Zgaga) kasutas institutsioonide enesehinnangutele lisaks ka muid materjale, sealhulgas…
5 minutit -
Kuidas tugevdada õpetajate koostööd?
Ühe klassi õpetajate koostöö on küll väga hea mõte, ehkki seda võib võrrelda käsitööliste koostööga enne manufaktuure, seega umbes 500 aastat tagasi. Aaviksool on õigus − meie õppekavamõtlemine eitab viimaste aastakümnete teooriaid ning eelistab Einsteini- ja Newtoni-eelseid. Meie pedagoogiline eliit õppekavateooriaid ei tunne ega tahagi tunda.
Lahendus oleks lähtumine õpilaste arenemise teooriast ja ainete lõimumisest sellega. Selle teooria rakendamine eeldab,…
1 minut -
Kõrgharidusstandard ja õpiväljundite süsteem
Artikli autori eesmärk on hinnata Eesti kõrghariduse üleminekut väljundipõhistele kavadele ja näidata, et õppekavaarendus ja selle juhtimine on hariduse taseme tõstmise kõige tulemuslikumad viisid.
Õppekavade praktika: tehnilised käsitlused
Euroopa Liit algatas 1999. a Bologna protsessi, et ühtlustada liikmesriikide kõrghariduse süsteeme ja muuta need võrreldavaks. Soovitati minna üle ühtsele ainepunktisüsteemile, kolmeaastasele bakalaureuse- ja kaheaastasele magistriõppele, väljundipõhistele õppekavadele jne. Selle kaugem…
7 minutit