Uuring paljastab: Harjumaa koolinoorte seas valitseb suur kurnatus ja kasvav üksildustunne

4 minutit
3 vaatamist

Harjumaa Omavalitsuste Liit (HOL) koostöös haridustehnoloogia ettevõttega Helge Kool MTÜ avaldas ulatusliku uuringu tulemused, mis heidavad valgust Harjumaa 7. ja 9. klassi õpilaste heaolule. Uuring paljastab mitmeid murettekitavaid suundumusi, sealhulgas noorte suur kurnatus ja kasvav üksildustunne.

2024. a kevadel tehtud uuring hõlmas 1762 õpilast 19 Harjumaa koolist ning keskendus õpilaste heaolu hindamisele kuues kategoorias: kurnatus, toimetulek koolis, keskendumine, emotsioonidega toimetulek, füüsiline enesetunne ja suhted. Tulemused näitavad, et enam kui pooled õpilastest kogevad kooliga seoses suurt kurnatust ja iga viies noor tunneb end üksildasena.

Üks suurimaid probleeme, mida uuring esile tõi, on õpilaste kurnatus. Üle 52% õpilastest tunneb kurnatust: noored väsivad õppides kiiresti ja suurem osa neist ei suuda pärast koolipäeva lõppu midagi ette võtta. „Kurnatus võib tõsiselt mõjutada noorte vaimset ja füüsilist tervist. Lisaks kahjustab kõrge kurnatus õpitulemusi. Kui me ei pööra sellele piisavalt tähelepanu, võivad tagajärjed olla pikaajalised“ kommenteeris Helge Kool MTÜ esindaja ja haridusõnne ekspert Kersti Peenema.

9. klassi õpilaste seas tekitab muret ka füüsilise ja emotsionaalse heaolu halvenemine. Üle 44% 9. klassi õpilastest tunneb, et pole õppimises piisavalt hea, mis on tunduvalt suurem osakaal kui 7. klassis. „Noortel, kes tunnevad end pidevalt ebapiisavalt, on suurem oht kogeda stressi ja ärevust. See võib viia motivatsiooni languseni ja mõjutada oluliselt nende edasist õppeteed,“ ütles HOL esindajana Harjumaa haridusasutuste tervisedenduse koordinaator Mari-Liis Valter.

Uuring tõi esile ka tõsiasja, et noorte seas kasvab üksildustunne. Eriti murettekitav on see 9. klassi õpilaste seas, kus peaaegu 20% noortest tunneb end üksildasena. 7. klassides on see osakaal veidi madalam, kuid siiski märkimisväärne, ulatudes napilt üle 17%. „Üksildus noores eas võib viia tõsiste vaimse tervise probleemideni. See on märk, et peame koolides senisest enam pöörama tähelepanu sotsiaalsetele suhetele, seotusele ja kogukonnatunde tugevdamisele,“ lisas Kersti Peenema.

Uuringust selgus, et suhete kategooria oli üldiselt heas seisus, kuid 9. klassi tulemustest ilmnes, et seal on rohkem konflikte õpetajatega ning ka suhted klassikaaslastega on mõnevõrra kehvemad. „Koolidel tasub otsida viise, kuidas toetada noorte sotsiaalset arengut ja vähendada konflikte,“ tõdes Mari-Liis Valter.

HOL esindaja Mari-Liis Valter tõstis esile Helge Kooli läbi viidud uuringu üldist väärtust ja kasulikkust koolidele: „Helge Kooli uuring oli erakordselt sisukas ja pakkus koolidele konkreetseid ja tõenduspõhiseid andmeid, mis aitavad mõista õpilaste tegelikku heaolutaset. Selline detailne analüüs on haridustöötajatele hindamatu väärtusega, kuna see avas mitmeid olulisi fakte, mida saab kasutada sihipäraste sekkumiste kavandamisel. Uuringu tulemused annavad koolidele tugeva aluse, mille põhjal kujundada õpilaste heaolu toetavaid strateegiaid.“

Uuringu tulemuste põhjal soovitab Helge Kool MTÜ võtta kasutusele mitmeid meetmeid, sealhulgas kaaluda koolipäevade hilisemat alustamist ja pakkuda pikemaid õppetunde, mis võimaldaksid õpilastel keskenduda sügavamalt õpitavale. Samuti rõhutatakse vajadust pakkuda noortele rohkem tuge ja ressursse, et nad saaksid oma emotsioonidega paremini toime tulla ja vältida läbipõlemist. „Peame üheskoos looma keskkonna, kus noored saavad areneda ilma liigse stressi ja ärevuseta. See tähendab, et peame pöörama senisest rohkem tähelepanu nii vaimsele kui ka füüsilisele tervisele,“ ütles Kersti Peenema.

„Oma roll on siin ka kodusel keskkonnal,“ rõhutas HOL esindaja Mari-Liis Valter. „Lapsevanematel tasuks aeg-ajalt endalt küsida, miks nende laps on kurnatud, ja kas annaks koduses elus mõningaid heaolu toetavaid muudatusi sisse viia, näiteks ekraaniaja piiramine ja piisava ööune tagamine noorele. Peame Harjumaa Omavalitsuste Liidus vanemate harimist väga oluliseks. Saime sellest uuringust hea sisendi, millistes küsimustes lisaks koolidele ka lastevanemate teadlikkust tõsta, et meie noorte üldine heaolu suureneks,“ lisas Mari-Liis Valter.

Helge Kool MTÜ ja HOL loodavad, et uuringu tulemused annavad koolidele ja omavalitsustele vajaliku tõuke, et alustada vajalike muutuste elluviimist, mis aitaksid noortel paremini toime tulla nii koolis kui ka igapäevaelus.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tiskre Kooli valiti juhtima Marian Vares

Äsja asutatud Tiskre Kooli direktoriks valiti Marian Vares, kes alustab koolijuhina tööd 11. augustil.

“Mul on hea meel ning suur…

2 minutit

Õpetajate järelkasv tõusuteel: õpetajate perre lisandub rekordarv lõpetajaid 

16. juunil said Tallinna Ülikoolis diplomi haridusteaduste instituudi värsked lõpetajad. Kogu ülikooli…

2 minutit

Ida-Virumaa haridusalgatus toob õpetajad andma füüsikatundi korraga mitme kooli õpilastele

Ida-Virumaa haridusklaster Hariduskopter alustab võimendatud õpetaja projekti, mis pakub haridustehnoloogiaga…

3 minutit
Õpetajate Leht