Eesti rakenduskõrgkoolid: tasuta kõrgharidus peab lähtuma tööjõuvajadusest

3 minutit
4 vaatamist

Eesti rakenduskõrgkoolid saatsid Haridus- ja Teadusministeeriumile oma seisukohad seoses eraraha kaasamisega kõrghariduse rahastamisse. Rektorid rõhutasid oma pöördumises, et tasulist kõrgharidust tuleks võimaldada, kuid mitte hariduse kättesaadavuse ja vajamineva tööjõu arvelt.

„Tasuline kõrgharidus ei tohi pärssida majanduse ja ühiskonna toimimist, ehk nendel erialadel, mille järele ühiskonnal on vajadus ja kus on suur tööjõupuudus, peab tagama piisaval hulgal tasuta õppekohti. Ka laiemalt tuleks kõrghariduse rahastusmudel viia vastavusse tööjõuturu vajaduste ning tööjõuprognoosidega,“ rääkisEesti Rakenduskõrgkoolide Rektorite Nõukogu esimees ja Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli rektor Ülle Ernits.

Rakenduskõrgkoolide rektorite hinnangul peab uus rahastusmudel lähtuma ühiskondlikust kasust ning toetama noorte vastutustundlike valikuid. Samuti tuleks tasuta kõrghariduse pakkumine viia vastavusse tööturu nõudluse ja pikaajaliste tööjõuprognoosidega.

„Pakkusime välja dünaamilise rahastusmudeli, mille puhul riiklik koolitustellimus keskenduks tuleviku tööjõule, samal ajal kui nendes valdkondades, kus tööturu nõudlus puudub või on kahanemas, oleks kõrghariduses suurem omaosalus või täielikult tasuline õpe. Nii panustaks riik rahaliselt rohkem nendesse erialadesse, millel on hiljem suurem rakendus ja kasu riigile. Samal ajal tekiks ka rohkem võimalusi tasu eest õppida,“ selgitas Ülle Ernits.

Rakenduskõrgkoolid eelistavad riikliku koolitustellimuse põhist mudelit, mille loomisse oleks kaasatud ka tööandjad. Selle tulemusena telliks ja finantseeriks riik õppekohad, kus üliõpilane tasu maksma ei pea. Rektorite hinnangul võiks 70–80% kõrgkooli tegevustoetusest olla tellimuspõhine ja täiendav 20–30% jääks kõrgkoolide suunata, et koolid oleksid paindlikud tööturu ja valdkondade muutuste suhtes, mida prognoosid ette ei näe.

„Antud mudeli puhul oleks nii ühiskondlik kui iga õppuri isiklik huvi paremini tasakaalus. Kindlasti tuleb seejuures üle vaadata õppelaenude ja -toetuste süsteem, et kõrgharidus oleks kättesaadav ka vähekindlustatud sihtrühmadele. Praegune õppelaenude süsteem ei taga piisavat toimetulekut, et üliõpilane võiks täiskoormusega õpingutele pühenduda,“ lisas Ülle Ernits.

Eesti rakenduskõrgkoolid soovitavad keskenduda tasuta kõrghariduse pakkumisel ennekõike neile üliõpilastele, kes omandavad esimest kõrgharidust. Alates magistriõppest võiks olla lubatud küsida tasu, sõltumata õppekava pikkusest, ning laiendada tuleks ka tööandjate võimalusi õpet toetada. Lisaks peavad rakenduskõrgkoolid oluliseks suurendada välisüliõpilaste arvu. Seejuures võiks 80% võõrkeelsetest õppekavadest olla välistudengitele tasulised ning 20% ulatuses tasub pakkuda stipendiume.

Rektorid rõhutasid, et rakenduskõrgkoolide rahastamisel tuleb arvestada vähemalt nelja erimudeliga, nendeks on Haridus- ja Teadusministeeriumi haldusala rakenduskõrgkoolid, Siseministeeriumi ja Kaitseministeeriumi haldusala rakenduskõrgkoolid ning erarakenduskõrgkoolid. Samuti ei toeta rakenduskõrgkoolid ühetaolise administreerimistasu kehtestamist kõikidele õppekavadele.

Loe täismahus pöördumist siit.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Haridus- ja Noorteamet avaldas sellekevadiste eksamite tulemused 

Nii riigi- kui ka põhikoolieksamite esmased tulemused on selgunud. Võrreldes eelmise aastaga on riigieksamite…

2 minutit

Tallinna Tehnikakõrgkooli rektoriks valiti kõrgkooli praegune õppeprorektor Martti Kiisa

Professor Martti Kiisa on töötanud Tallinna Tehnikakõrgkoolis alates 2003. aastast…

1 minut

Augustis stardib TI-hüppe õpetajate tugiprogramm

Tallinna Ülikooli õpetajauurimus näitas, et tehisintellekt on Eesti koolides juba praegu laialt levinud, kusjuures pigem põhikooli- kui…

4 minutit
Õpetajate Leht