Allar Veelmaa tõstatas artiklis „Ood e-masendusele” (vt ÕpL 29.03) järjekordselt mitmeid küsimusi e-testimise kohta. Kuigi neil teemadel on SA Innove juba selgitusi jaganud, kirjeldab autor jätkuvalt probleeme, mis on praeguseks lahendatud või mille puhul on selgitustest valesti aru saadud.
Mis on siis ikkagi tasemetööde mõte ja mille poolest erineb tasemetöö kontrolltööst? Tasemetööd on riiklikud ja nende eesmärk on hinnata riiklikes õppekavades toodud eesmärkide omandamist. Tasemetöö annab tagasisidet nii õpilasele, õpetajale kui ka riigile selle kohta, millised teemad ja pädevused on omandatud hästi ja kus on veel arenguruumi. Loomulikult ei saa 45-minutilise tasemetööga ühe kooliastme kõikide teemade, teadmiste ja oskuste omandamist mõõta, kuid igal aastal on tasemetööde koostajad jälginud, et käsitletud teemad roteeruksid.
Erinevalt tasemetööst mõõdab kontrolltöö aine ühe või ka mitme tervikteema omandamist. Suurema osa kontrolltöid koostab õpetaja oma õpilastele ise, võttes aluseks ainekavas toodud õpitulemused ja -oskused. Kontrolltööde kohta riik tagasisidet ei kogu.
Artiklis palju kriitikat saanud eksamite infosüsteemil (EIS) on kindlasti arenguruumi. Tuleb aga teadvustada, et EIS võimaldab tuhandetel õpilastel sooritada tasemetöö ühel ajal ning pakub tasemetööde kohta mitmekülgset statistikat, võimalusi tulemusi säilitada, analüüsida, anda tagasisidet ning tõlkida ülesandeid eri keelde. Tänu liidestusele Eesti hariduse infosüsteemiga (EHIS) on keskkonnas õpetajale, õpilasele, ülesannete koostajatele, administraatoritele ja sisestajale võimalik automaatselt luua eri rolliga kasutajaprofiilid. Lisaks on kasutajatele ja testidele võimalik rakendada turvalisuse eri tasemeid. Teist selliste võimaluste ja omadustega infosüsteemi meie riigis samaks otstarbeks ei ole.
Arvestades koolide ja õpetajate tagasisidet, arendatakse süsteemi pidevalt. Kõiki soovitusi, mida on peetud mõistlikuks, on arvesse võetud. Nii on lahendatud põhiliseks mureks olnud murru ja reaalarvu küsimus: praegu tunneb EIS ära, et ¼ on sama, mis 0,25. Samuti tunneb süsteem ära mitmete tehete vastuste väärtusi ehk saab aru, et nt 2b + 3 on sama mis 3 + 2b. Mõne soovituse rakendamine võtab aga aega ja nõuab testimiskeskkonna jätkuvat arendamist.
Rääkides nüüdisaegsest e-keskkonnast, siis seda on võimalik luua kas täiesti uue algatusena või olemasolevat arendades. Uue loomine on kahtlemata palju kulukam ja aeganõudvam, aga tulemus ei pruugi tulla parem. Vaadates naaberriikides kasutatavaid lahendusi, annab EIS silmad ette paljudele teistes riikides praegu kasutuses olevatele keskkondadele. EIS-i plussid on suurem paindlikkus, võimalus teha süsteemis muudatusi, parandusi ja arendusi kiiresti, kasutada avatud vastuseid jne. Tundub, et me oleme oma infosüsteemi suhtes palju kriitilisemad kui meie naabrid.
Eraldi küsimus on, kuhu soovime liikuda ning milliseid programme kaasata infosüsteemi arendamiseks, samuti milliseid tänapäevaseid infotehnoloogilisi lahendusi ja kui laialdaselt on Eesti koolid valmis kasutama matemaatika õppimiseks.
Siinkohal ongi hea võimalus kutsuda kõiki õpetajaid saama osa põnevast ja Eestis esimest korda toimuvast sündmusest „Edujam 2018”. Innove ja Educraftor kutsuvad õpetajaid 30. aprillil Viljandi gümnaasiumi, kus toimuvad ideetalgud digivahendite loomiseks ja kasutamiseks klassiruumis. Üritus on kõigile huvilistele tasuta, vajalik on vaid eelnev registreerumine Innove kodulehel või Facebookis.
Kutsume õpetajaid seminarile „Edujam 2018 ” arendama digitaalsete vahendite kasutamist klassiruumis
Innove ja Educraftor kutsuvad kõiki õpetajaid 30. aprillil kaasa lööma Viljandi gümnaasiumis toimuvatel ideetalgutel – leiame ühiselt lahendused, kuidas digi koolis reaalainetes toimima saada.
Innovaatilise „Edujami” jooksul on osalejatel võimalus töötada meeskondades ja kasutada disainimõtlemist paljastamaks müüdid, mis on seotud digitaalsete vahendite kasutamisega klassiruumis.
Üritus on tasuta ja toimub nii eesti kui ka inglise keeles. Midagi ette valmistada ei ole vaja, tuleb registreerida end Innove kodulehel või Facebookis.
SA Innove
Lisa kommentaar