Vana-Vigalas meisterdati stendauto, mille abil saab lahendada autoelektroonika ülesandeid. Fotod: Annika Poldre
Vana-Vigalas meisterdati stendauto, mille abil saab lahendada autoelektroonika ülesandeid. Fotod: Annika Poldre

Lätlaste õppestend pani türklased Pärnus tantsu lööma

Vana-Vigalas meisterdati stendauto, mille abil saab lahendada autoelektroonika ülesandeid. Fotod: Annika Poldre
Vana-Vigalas meisterdati stendauto, mille abil saab lahendada autoelektroonika ülesandeid. Fotod: Annika Poldre
5 minutit
92 vaatamist
Vana-Vigalas meisterdati stendauto, mille abil saab lahendada autoelektroonika ülesandeid. Fotod: Annika Poldre

 

Kolm Eesti kutsekooli koos partneritega Lätist, Leedust ja Türgist lõpetasid oma koostööprojekti autoeriala õppestendide esitlemisega ettevõtmise eestvedaja, Pärnumaa KHK juures.

Autotehnikute eriala uued ajakohased õppematerjalid ja stendid loodi rahvusvahelise projekti raames. Stendide tutvustamisel olid kohal kõik osalejad, nelja riigi kuue tehnilisi erialasid õpetava kooli esindajad. Ettevõtmise algataja oli Pärnumaa kutsehariduskeskus. Projekt sai alguse autoerialade õpetajate Priit Auväärti ja Mario Susi ideest ehitada ise õppestendid. Idee arenes ja hakati otsima partnereid, et töö laiemalt ette võtta. Partnerid leitud, kirjutas idee Erasmus+ projektiks Pärnumaa KHK autoerialade tehnilise inglise keele õpetaja Eesi Rosenberg koos erialaõpetajatega.

Pärnakad kutsusid osalema Järvamaa kutsehariduskeskuse, Vana-Vigala tehnika- ja teeninduskooli, kes kutsus kampa oma sõpruskooli, Riia tehnikakolledži, ja Leedu ametikool kaasas oma pikaaegse partnerkooli Türgist. Kõik need koolid õpetavad autoerialasid ning kõigil on selles vallas oma pädevused, mida iseloomustasid ka nende valmistatud stendid.

Igal koolil valmis oma stend

Pärnumaa KHK-s loodi pidurite ja ABS-i stend. Järvamaa KHK-s valmistati elektrisüsteemi ja Vana-Vigala TTK-s mootorielektroonika stend. Lätlaste töö tulemuseks oli multimeedia, leedulastel laadimis- ja käivitussüsteemi stend. Türklaste loodud elektriautode stendist oli kohapeal info. Projektijuht Eesi Rosenberg rääkis, et Eesti koolid kontrollisid üksteise töid, et leida vigu ja näha, mida on võimalik veel arendada ja juurde nuputada. „Kuigi kõik õpetavad autotehnikuid, on igal partneril oma nišš, milles ta on tugev,“ sõnas Rosenberg. Kuna enamasti pole tavaks kaasata rahvusvahelisse projekti teisi oma maa koole, vaid kutsutakse partnereid üksnes mujalt riikidest, siis selle eest pälvis projekt rahastajalt SA Archimedeselt eriti kiidusõnu.

Projekti õppematerjal koosneb mitmest osast. Rosenberg rääkis, et kõik osalejad koostasid juhendmaterjalid autoeriala õppestendide ehitamiseks. Selles on esitatud töö käik illustreeritud fotodega, lisatud tehnilised joonised ja nimekiri vajalikest materjalidest koos tööriistadega ja kalkulatsioon. Stende saab projektõppe raames koos õpilastega ehitada. Selle töö käigus arendatakse lisaks erialaoskustele teisigi oskusi, nagu tööprotsessi planeerimine, keevitamine, mõõtmine, arvutamine, lõikamine jne. Loodi ka õppematerjalid, mida saab kasutada tööks stendidega. Kuna autoeriala tundidesse on inglise keel lõimitud, siis on iga e-kursuse juures ka erialase inglise keele osa.

„Autotehnikute õpetamisel on väga oluline, et kasutataks simulaatoreid ja stende, mis võimaldavad õpilastel süsteeme süvendatult tundma õppida, katsetada vigade diagnoosimist süsteemis ja nende parandamist,“ rääkis Rosenberg.

Projektil on oma kodulehekülg. Digitaalne õppematerjal – nii teooria kui ka praktilised ülesanded – avalikustatakse projekti kodulehel ning on kättesaadavad nii inglise keeles kui ka partnerriikide emakeeles ja mõeldud kasutamiseks kõigile huvitatutele. Õpetajale on juhendmaterjal ja õpilaste teadmiste kontrollimiseks testid või kontrolltööd. Lisaks on väike mitmekeelne sõnastik, kus on inglise keele kõrval sõnade tõlked kõikide partnerite emakeeles. Autoerialale lisaks sobivad need õppematerjaliks elektri- ja elektroonika valdkonna õpetamisel, samuti üldhariduskoolides ja huvihariduses tehnika ja moto valdkonnas.

Kõikide teemade juures on õppematerjalid tavaõppijatele ja kohandatud variant erivajadustega õpilastele. Osa e-kursuse ülesannetest on muudetud lihtsamaks ning on ülesandeid, millest on tehtud keerulisem versioon. Õpetaja juhendmaterjalides leidub viiteid, kuidas tekste töödelda, arvestades õpilaste vajadusi. Samuti on nõuandeid õpetajatele tööks erivajadustega õpilastega.

Suur raha kokkuhoid

„Meil ei olnud varem selliseid stende,“ rääkis Rosenberg. Pärnumaa KHK autotöökoda valmis masu ajal, kui polnud enam raha osta välismaalt stende, mille hinnad algavad 20 000 eurost. Mõnda neist, mida Pärnus esitleti, pole Rosenbergi sõnul mujal üldse, nagu näiteks lätlaste Riia tehnika kolledžis tehtud multimeedia stend. Rosenbergi sõnul on eriti oluline, et õppematerjalides on antud ka kalkulatsioonid, mille järgi stendid hinnad ulatuvad 2000–4000 euroni.

Priit Auväärt tutvustas Pärnumaa KHK-s loodud tänapäevast pidurite stendi, mis on ehitatud avariilise Audi peale ja kus iga ratta juures asuvad andurid, juhtmed. Kõike saab mõõta, lahti võtta, et otsida vigu, ja kontrollida töökindlust. „Kõige keerulisem oli asja läbimõtlemine, et kõik tööle hakkaks,“ rääkis Auväärt. „Et anduritest paneelidele ulatuvad sajad juhtmed oleksid õigesti. Et kõik töötaks nagu autos, aga et õppimise jaoks saaks ka vigu sisse teha.“ Stendil on QR-koodid, mida pildistades tuleb telefoniekraanile tööleht. „Poisid on kogu aeg telefonis, nii saavad nad sealt kasulikku ka,“ lisas Auväärt. Suures osas valmis stend õpilaste kätetööna. Õpetajate osa oli mõttetöö.

Vana-Vigala autoõpetaja Heiki Sassian, kes oma koolis ehitatud stendautoga töökojas ka ringi sõitis, rääkis, et sellega saab teha kõikvõimalikke autoelektroonika ülesandeid, tekitada ka vigu. „Stend on multifunktsionaalne ja me arendame seda edasi,“ rääkis Sassian. Edaspidi saab sellel kontrollida ka kõiki muid elektriseadmeid. Õpetaja kiitis lahendust, kus kõigile anduritele pääseb ligi, kõik on nähtav ja niimoodi väga mugav õpetamiseks ning õpilastele atraktiivne. „Demonstreerisin ohutust: kui äkki läheb liikuma, siis sureb kohe välja. Kõik peab olema turvaline,“ selgitas autoõpetaja, miks ta masinaga autotöökojas tiirutas.

Miks aga türklased sealsamas tantsu lõid? Sest lätlaste ehitatud multimeedia stend oli tehtud üldse mitte ainult muusika kuulamiseks, vaid kõikvõimalike vigade ja ohtude tuvastamiseks, mida annab edasi helisignaal. Ent sama hästi kõlas selle kaudu ka muusika. Kui lõunanaabrid seda võimalust hoogsa rütmiga demonstreerisid, ei suutnud lõunamaa mehed jalgu paigal hoida ja läkski kohe tantsuks.

Autostendide projekt on Euroopa Liidu haridus-, koolitus-, noorte- ja spordiprogrammi Erasmus+ strateegilise koostöö projekt.

Erasmus+ strateegiliste koostööprojektide taotlustähtaeg on 21. märtsil kell 13 Eesti aja järgi. Täpsemat infot taotlemise kohta saab http://haridus.archimedes.ee/strateegiline-koostoo.

 


Autostendide projekt on Euroopa Liidu haridus-, koolitus-, noorte- ja spordiprogrammi Erasmus+ strateegilise koostöö projekt.

Erasmus+ strateegiliste koostööprojektide taotlustähtaeg on 21. märtsil kell 13 Eesti aja järgi. Täpsemat infot taotlemise kohta saab http://haridus.archimedes.ee/strateegiline-koostoo.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Koolijuht Ott Pärna: „Rakenduslik keskharidus peab muutuma teadlikuks ja popiks valikuks“

„Üks suurimaid väljakutseid seoses tööturu ja tehnoloogia arenguga on reaalainete…

9 minutit

Kaks kooli, üks missioon: kuidas sünnib Tallinna uus rakenduslik kolledž?

„Usun, et loodava kolledži suurim tugevus on võimalus võtta parim kummastki koolist ja…

9 minutit

Pealinna kutseharidus koondub tööjõuturu vajaduste kohaselt

„Tallinna praegune kutseõppeasutuste võrk muutub reformi tulemusel tõhusamaks, erialade dubleerimine kaotatakse ning paraneb ressursside kasutamine,“…

14 minutit
1 kommentaar
Õpetajate Leht