Oktoobri algul aasta õpetaja galal näeme pidulikku meeleolu ja õnnelikke laureaate. Milline on aga valimise protsess? Selgitusi jagab haridus- ja teadusministeeriumi aasta õpetaja gala projektijuht Margit Voog.

Kes ja kui suur hulk inimesi kandidaate kaalub?
Esmalt toon välja, et tunnustuse saavad kõik kandidaadid. Nimelt teavitatakse inimest automaatselt, kui ta on konkursile esitatud. Peame väga oluliseks, et õpetaja oleks teadlik, et teda on märgatud.
Kui nüüd rääkida sellest, kuidas valitakse välja inimesed, kes on välja teeninud riikliku tunnustuse, siis tuleb juttu mitmel tasandil haridusekspertide komisjonidest.
Kui kandidaatide esitamine lõpeb, algab tehniline toimetamine. See tähendab, et tabelitest saavad komisjonide jaoks lihtsamini loetavad tekstifailid. Lisaks tõstetakse selles etapis kandidaate vajadusel ümber teise kategooriasse. Kõige enam tuleb seda ette tugispetsialistide ja klassiõpetajate puhul.
Seejärel alustavad tööd piirkonnakomisjonid. Enamasti juhivad neid omavalitsusliitude haridusteemadega tegelevad inimesed. Piirkondlikud komisjonid edastavad ministeeriumile väljavalitud kandidaatide nimed.
Kõrghariduskomisjon hindab kõiki kõrg- ja ülikoolide kandidaate õppejõu, õppeasutuse juhi, hariduse sõbra ning haridusteo kategoorias. Hindajateks on asutuste ja organisatsioonide juhid, üliõpilasesinduste esindajad, valdkonna varasemad laureaadid jne. Konkreetsed inimesed võivad igal aastal muutuda.
Kui kõik riigi tasandile edastatud nimed on teada – neid on iga aasta 240 ringis –, siis algab taas kord tehniline toimetamine ning kontrollitakse juba kolmandat korda inimeste vastavust kriteeriumitele: kvalifikatsiooni, eesti keele oskust ning statuudile vastavust.
Kui töö andmetega on lõppenud, alustab tööd riiklik komisjon, mille liikmed samuti igal aastal vahetuvad. Komisjoni tööd juhib haridus- ja teadusminister. Eelistused arutatakse ühise laua taga läbi ning selguvad iga kategooria laureaadid. Otsus saadetakse kinnitamiseks Vabariigi Valitsusele.
Oleme kõikidele komisjoniliikmetele tohutult tänulikud, et nad töö kõrvalt aasta õpetaja konkursile oma aega panustavad.
Millest otsustajad lähtuvad? Kas kontrollitakse ka tausta?
Meil on väga hea meel, et kandidaate esitatakse traditsiooniliselt väga palju. Õpetajad väärivad tunnustust. Kõikide esitatute seast parimate väljaselgitamiseks lähtutakse statuutidest ja sellest, millist kasu ja muutust on haridustöötaja oma tegevusega haridusellu toonud. Kandidaat peab silma paistma kõikide õpetajate seast, kes päevast päeva oma tööd teevad. Seega on väga oluline, et esitajad tooksid välja need aspektid, mis viimase kolme aasta jooksul on õpetaja töös märkimisväärsed olnud.
Taustakontrolli tehakse süstemaatiliselt.
Eelmisel aastal sattus võitjate sekka ka umbkeelne lasteaiaõpetaja. Kas edaspidi on taolised juhtumid välistatud?
Seoses eestikeelsele haridusele üleminekuga on õpetajate keeleoskus suurema tähelepanu all kui varem. Tänu kvalifikatsiooninõude lisamisele statuutidesse, oleme andnud teada, et eesti keele oskamine on õpetaja kvalifikatsiooninõuete osa. Töötame tihedalt koos piirkondlike komisjonidega ning oleme jaganud vastutust andmete kontrollimisel.
Räägime konkursi rahapoolest ka: millised summad ootavad laureaate ja kas ka kandidaadid saavad oma osa?
Iga haridusasutus ja piirkond võiks ning peaks oma haridustöötajaid tunnustama. Riiklik preemia ja aasta õpetaja konkurss on vaid üks ja üleriigiline võimalus.
Kui rääkida rahast, siis märgiline oli 2018. aasta, mil valitsus otsustas, et kümne kategooria laureaadid saavad edaspidi 10 000 euro suuruse preemia ja elutööpreemia laureaadid lausa 65 000 eurot.
Sel aastal on Vabariigi Valitsus kinnitanud, et ka hariduse sõbra ning haridusteo kategooriate laureaadid ja kandidaadid pälvivad riikliku tunnustuse. See tähendab loomulikult, et edaspidi on ka neile autasu kindlustatud.
Lisa kommentaar