Andres Laiapea.

Vajalik samm, aga kes selle astuks?

Andres Laiapea.
2 minutit
1024 vaatamist

Haridusvaldkonda puudutavates tulevikuvisioonides nähakse sageli ette digilahenduste laialdasemat kasutamist. Üks praktiline samm selles suunas liikumisel oleks luua õpetajatele kasutamiseks sobiv kataloog, kus juba olemasolevad materjalid on seotud õppekavaga.

Kaitsesin hiljuti magistritöö, mille tegemise käigus uurisin õpetajate kogemusi Eesti Rahvusringhäälingu (ERR) digiteeritud audiovisuaalsete arhivaalide kasutamisega ajaloo õpetamisel eesti õppekeelega üldhariduskoolide III kooliastmes. Kui jätta kõrvale tehnilised tõrked, siis tõid küsitlusele vastanud õpetajad ERR-i arhiivi digihoidlas leiduvate materjalide kasutamisel ette tulnud probleemidena kõige sagedamini välja raskusi sobiva sisu leidmisel ning selle otsimisega seotud ajakulu. 

Vastates küsimusele selle kohta, milliseid ettepanekuid on neil digiteeritud arhivaalidega seoses ERR-ile, sooviti kõige sagedamini kataloogi, kus arhivaalid on teemade kaupa kategoriseeritud, seotud sobivate võtmesõnade ja õppekavapuuga ehk konkreetsete õpitulemustega, et nende hulgast õppetöös kasutamiseks sobivate otsimise peale ei kuluks enam nii palju aega.

Küsitlusele vastanud õpetajad jõudsid sellise soovini täiesti iseseisvalt, mitte etteantud vastuste hulgast valides või muul moel minu poolt suunatuna. Usun, et sarnase tulemuse annaks ka esinduslikum uuring õpetajate hulgas laiemalt, sest ajapuudus on paljude jaoks tõesti suur probleem. 

Kahtlemata muudaks sellise kataloogi olemasolu õpetajate töö tundide ettevalmistamisel tunduvalt kergemaks. „Mahuka materjalipanga iseseisev läbiotsimine on väga ajakulukas, mistõttu ei ole suutnud täiel määral oma töös seda arhiivi ära kasutada,“ selgitas üks minu küsimustikule vastanutest.

ERR-i arhiivi digihoidla veebiportaal läbis põhjaliku uuenduskuuri alles paari aasta eest. Lähiaastatel on ERR keskendunud uue telemaja rajamisele ja selle eelarve on nii pingeline, et õpetajate soovitud temaatilise kataloogi valmistamiseks ei leitaks sealt raha tõenäoliselt isegi parima tahtmise juures.

Kõige mõistlikum oleks, kui ERR-i digiteeritud arhivaalide sidumise õppekavaga võtaksid enda peale aineühendused ehk nende liikmed (st õpetajad ise), kuid korraliku kataloogi jaoks on vaja ikkagi eraldi veebikeskkonda. Ideaalis võiks see sisaldada ka audiovisuaalsete materjalidega seotud töölehti ning tunnikavasid. Praegu pusib igaüks nende koostamise kallal ise. Jõudude ühendamisel säästetaks kokkuvõttes kindlasti palju aega.

Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht