Tugiprogrammid toetavad nii alustavat õpetajat kui tema mentorit

2024/2025. õppeaastal alustas alushariduses 675, üldhariduskoolides 1325 ja kutseõppeasutustes 268 uut õpetajat. Nende hulgas on nii õpetajakoolituse kui muude valdkondade lõpetanuid, aga ka teistelt elualadelt tulnuid. Kuidas alustavat õpetajat toetada? 

Kõige suurem murekoht on üldhariduskoolides, kus kvalifikatsioonile vastavaid uusi õpetajaid on 30%. Kutseõppes ja alushariduses on alustavate õpetajate hulgas kvalifikatsiooninõuetele vastanute osakaal tõusnud, ulatudes 2024/2025. õppeaastal vastavalt 79% ja 51%-ni. Õpetajaks saamine nõuab lisaks teoreetilistele teadmistele ka praktilisi oskusi ja emotsionaalset vastupidavust. Eriti töötee alguses seisavad õpetajad silmitsi mitmete väljakutsetega, mistõttu on hästi läbi mõeldud ja oskuslikult rakendatud tugi kriitilise tähtsusega. See aitab vältida läbipõlemist ning muudab enesekindlamaks. Süsteemse toe pakkumiseks on alustava õpetaja tugiprogramm, milles on oluline koht nii õppimisel, töökohal määratud mentoril kui võrgustikukohtumistel. Programmis saavad osaleda nii kvalifikatsiooninõuetele vastavad kui mittevastavad õpetajad, kel töökogemust alla kolme aasta. Alustava õpetaja tugiprogrammi toetab HTM ja see on osalejatele tasuta.

Tugiprogrammi pakuvad nii Tartu kui Tallinna ülikool. Eesmärk on toetada alustavaid õpetajaid kohanemisel haridusasutusega, arendada olemasolevaid kutseoskusi ning pakkuda tuge probleemide mõtestamisel ja lahendamisel, viies õpetajad kokku sarnases olukorras olevate kolleegidega üle Eesti. Tugigrupp kohtub regulaarselt, et turvalises keskkonnas ja asjatundliku grupijuhi eestvedamisel jagada kogemusi, tähelepanekuid ja murekohti.

Tuge on vaja isegi siis, kui organisatsioonis on sisseelamisprogramm ja mentorsüsteem, sest on kasulik reflekteerida n-ö neutraalsel pinnal oma kogemuste üle. Programmis osalemine annab arusaama, et probleemid ei ole unikaalsed, nendega seisavad silmitsi kõik alustavad õpetajad. Kokkusaamiste ülesehitus ja kava koostatakse vastavalt osalejate küsimustele ja teemadele. Programmi juht on toetaja, suunaja ja hea teekaaslane, kes loob õhustiku. Õpetajad ise on öelnud, et programmis saab ventileerida, samastuda, rääkida avatud ja samal ajal suletud ringis, olles kindel, et ruumist ei lahku midagi. Kiidetud on ka programmis tekkinud ühtsustunnet. Alustavate õpetajate sagedased mured on toimetulek ajaga, koostöö kolleegide ja lapsevanematega ning kuidas ennast hoida. Lisaks tekitavad küsimusi klassi haldamise teemad, hindamine ja tagasiside, aga ka õppemeetodite valik. Kõike on alguses palju, mistõttu on teiste tugi ja mõistmine väga oluline.

TÜ pakub tugiprogrammi ka koolide ja lasteaedade mentoritele, kes on õpetajale toeks. Mentor võtab aja, et koos õpetajaga tema tööd analüüsida, arendada kutseoskusi ja aitab mõtestada kohapeal tekkivaid probleeme. Õpitakse kuulamis-, tagasisidestamis- ja analüüsioskust, et mentor saaks olla oma organisatsioonis hea toetaja.

TLÜ ootab üldhariduskooli õpetajat programmi koos oma mentori või õpipartneriga. Õpipartner on kolleeg, kes ei pruugi olla alustavale õpetajale mentoriks määratud, kuid soovib kolleegi toetada. Õpipartnerid läbivad tugiprogrammi koos õpetajaga ja omandavad tõhusa, aina enam kasutust leidva arengusammude metoodika. Õpetaja ei jää üksi ka pärast programmi läbimist – vilistlasel on võimalus osaleda supervisioonigrupis koos kogenud superviisoriga. Pärast programmi lõppu pakub TÜ osalejatele individuaalseid coaching’uid veebi teel.


Tartu Ülikoolis  

Õpetajale https://haridus.ut.ee/et/sisu/alustava-opetaja-tugiprogramm  

Eripedagoogile https://haridus.ut.ee/et/sisu/alustava-eripedagoogilogopeedi-tugiprogramm  

Mentoritele https://haridus.ut.ee/et/sisu/mentorlus-arengut-toetav-koostoo-0

Tallinna Ülikoolis 

https://www.tlu.ee/tugiprogramm

Lasteaiaõpetajale https://www.tlu.ee/hti/keskusedharidusinnovatsiooni-keskus-hikalustava-opetaja-tugiprogramm/alustavale  

Kooliõpetajale https://www.tlu.ee/hti/keskusedharidusinnovatsiooni-keskus-hikalustava-opetaja-tugiprogramm/alustavale-kooliopetajale  

Kutseõpetajale https://www.tlu.ee/hti/keskusedharidusinnovatsiooni-keskus-hikalustava-opetaja-tugiprogramm/kutseopetaja  

22. mail toimuvad TLÜ infotunnid lasteaedade juhtidele, õppejuhtidele ja muudele õpetajat ja rühmameeskonda toetavatele osapooltele.

Alustava õpetaja tugiprogrammi reguleerib haridus- ja teadusministri määrus „Õpetajate koolituse raamnõuded“, mis seab haridusasutuse ülesandeks tagada alustavale õpetajale mentor ning suunata alustav õpetaja tugiprogrammi.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajad Toompeal: vaja on õiglast palka ja jõukohast koormust

Õpetajad avaldasid koos päästjatega taas Toompeal meelt, et survestada riiki kindlustama neile järgnevateks aastateks konku-rentsivõimeline…

6 minutit

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on põhikooli korduseksamite kaotamise vastu

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda saatis Haridus- ja Teadusministeeriumile arvamuse seoses põhikooli korduseksamite kaotamise ning põhikooli…

3 minutit

Aasta e-rehkendusest: kirg peab jõudma kooli!

Kümnete tuhandete e-rehkendajate õhin möödunud aastast annab märku, et matemaatika tase määrab paljude noorte tuleviku nii kõrghariduses kui…

5 minutit
Õpetajate Leht