Õpetajakontod instagramis.

Õpetajakonto pakub võimalust end haridusmaailma esindajana proovile panna

Õpetajakontod instagramis.
6 minutit
995 vaatamist

Viimastel aastatel on järjest rohkem õpetajaid leidnud tee sisuloomeni sotsiaalmeedias, et jagada oma igapäevast klassiruumikogemust, õppematerjale ja haridusega seotud mõtteid. 

Keskendusin oma sel kevadel kaitstud magistritöös Eesti klassiõpetajatele Instagramis ja heitsin pilgu õpetajakontode omanike arusaamale oma identiteedist, Instagramist saadavale toele õpetajatöös ning sealsetele väljakutsetele.

Kuigi oleme harjunud sisuloojaid nimetama influencer’iteks ehk suunamudijateks, ei tunne magistritöös tehtud intervjuudes osalenud klassiõpetajad end Instagramis influencer’itena. Esile tuli hoopis kolm õpetajakonto omanikele omast identiteeti: hariduse kõneisik, kolleegide toetaja ja õpetajast tavakasutaja. Seejuures ei välistanud üks identiteet teist.

Hariduse kõneisiku identiteediga õpetajad näevad, et nad on (klassi)õpetajate eestkõnelejad, kes saavad muuta teadlikumaks õpetajatööst, tutvustada koole, jagada oma mõtteid ning parandada õpetajaameti mainet. 

Kolleegi toetaja identiteediga õpetajad on enda sõnul loonud keskkonna, kus õpetajad saavad omavahel suhelda ja koostööd teha. Nemad lihtsustavad oma sisuloomega teiste õpetajate tööd. 

Õpetajast tavakasutajad näevad end Instagramis eeskätt lihtsalt õpetajatena. Nende jaoks on õpetaja identiteet oluline ning nad näevad Instagramis isiklikku kasu, kuna saavad enda tööst jälje maha jätta. 

Ehkki tööst tuli esile kolm eri identiteeti, tõdesid õpetajad, et eesti keeles puudub nende tegevuse kirjeldamiseks sobilik sõna. Teistest Instagramis tegutsevatest õpetajatest rääkides kasutasid intervjueeritavad väljendeid „õpetaja Instagram“, „õpetajakonto“ ja „õpetaja-sisulooja“. Leian, et edaspidi võiks hariduslikku sisu jagavate õpetajate Instagrami kontosid nimetada õpetajakontodeks, sest see on juba mitme õpetaja sõnavaras ja eristab neid erakontodest.

Millist tuge Instagram õpetajale pakub?

Magistritöö tulemused näitasid, et õpetajakontode omanikud tunnetavad Instagramist saadavat tuge mitmel tasandil, ning seda nii ise sisu luues kui ka teiste loodud sisu tarbides.

Õpetajad väärtustavad Instagramist saadavat sotsiaalset tuge ning võimalust suhelda teiste õpetajatega. Nad rääkisid, et on uudishimulikud, mis toimub teiste õpetajate tundides, ning Instagrami kontode vaatamine pakubki neile võimalust tutvuda teiste õpetajate tööga ja nendega rääkida. Nii tunnevad õpetajad, et kuuluvad virtuaalsesse kogukonda, kus ollakse üksteisele toeks ning kogetakse samastumistunnet.

„See on nagu tore kommuun, mis tekib. Saad aru, et sa ei ole üksi selles kõiges, et sa ei ole ainuke nii-öelda saamatu, et iga päev ongi erinev. See on tore äratundmisrõõm Instagramis,“ kirjeldas üks intervjueeritud klassiõpetaja.

Lisaks näevad õpetajad Instagrami kui abivahendit, mis lihtsustab õpetajatööd. Seejuures rääkisid lühikese tööstaažiga õpetajad, et Instagram on olnud neile suureks toeks, kui nad õpetajana alustasid. Õpetajad peavad väärtuslikuks Instagramist saadavaid ideid, mis toetavad neid nii tunni ettevalmistamisel, läbiviimisel kui ka tunnivälise tegevuse planeerimisel. Samuti on õpetajate jaoks oluline võimalus jagada üksteisega materjale, sest see aitab kokku hoida materjalide koostamisele kuluvat aega. Kui ideid, materjale ja õpilastega tehtud tegevusi Instagramis jagada, jäävad maha ka digitaalsed mälestused, mille kaudu on hea tehtut meenutada. Õpetajate sõnul jäävad üles laadimata pildid-videod muidu tihti telefoni galeriisse lihtsalt seisma.

Instagram võib aidata õpetajal ka areneda, sest pakub ligipääsu uutele teadmistele. Ekspertide jälgimine aitab muuta teadlikumaks mitmes vallas. Õpetajad on täheldanud ka enesekindluse kasvu, mis julgustab neid klassis katsetama ning lähenema loovamalt. Õpetajad rääkisid, et kui nad enne olid Instagramis pigem tagasihoidlikud, siis aja jooksul on nad aina julgemalt haridusteemadel sõna võtnud ja arvamust avaldanud. Oma tegevuse ja mõtete jagamine on muutnud nad analüüsivamaks ning pakkunud võimalust areneda. Õpetajad ütlesid, et tundide ja tegevuste analüüs võimaldab paremini märgata kordaminekuid ja väärtustada positiivseid hetki klassiruumis.

Kuigi raha teenimine Instagramis ja koostööde tegemine on intervjueeritud klassiõpetajatele pigem võõras teema, tõdes nii mõnigi õpetaja, et on kaudselt tänu Instagramile teeninud lisaraha ehk saanud ka materiaalset kasu. Näiteks on õpetajad kutsutud koolitusi läbi viima. Samuti on õpetajad suunanud oma jälgijaid eestikeelsele platvormile Tife, kus saab õppematerjale soetada. Siiski pole peamine eesmärk mitte teenida, vaid jagada ja inspireerida.

Millised on Instagrami varjuküljed?

Instagrami kasulike mõjude kõrval kerkisid esile ka väljakutsed. Üks sagedasemaid oli ebakindlus: kas postitatud sisu on piisavalt hea, kuidas reageerida kriitikale ja kas üldse on mõtet oma tegevust avalikkuse ette tuua. 

Samuti puutuvad õpetajad Instagramis kokku mitmesuguste eetiliste dilemmadega, eriti õpilaste kohta käiva info – näo, nime ja nende öeldu – jagamisega. Õpetajad ei soovi sellist infot jagada, kuna muretsevad õpilaste turvalisuse ja privaatsuse pärast ning soovivad neid potentsiaalsete ohtude eest kaitsta. Lahendusena on uuringus osalejad katnud õpilaste näod emoji’dega, kasutanud filtreid, teinud pilte ja videoid nägude asemel selja tagant või kätest ning nimed asendanud eesnime esitähega. Samuti on mõni õpetaja küsinud lapsevanematelt nõusolekut piltide ja videote jagamiseks.

Murekohana näevad õpetajakontode omanikud ka ajapuudust: tööl soovivad nad keskenduda õppetööga seotud teemadele, pärast tööd aga on väsinud ning tahavad veeta aega perega ja puhata. Seetõttu jõuavad postitused õpetajakontodele tihti ebaregulaarselt ja märkimisväärse hilinemisega, näiteks kaks nädalat hiljem.

Ehkki Instagram võimaldab jälgida õpetajaid üle maailma, ütles mitu õpetajat, et ei tunne teiste riikide õpetajate kontodega samastumist, kuna Eesti koolisüsteem on teistsugune ja välismaa kontodel on tihti n-ö trendi- ja huumorivideoid. See näitab eestikeelsete õpetajakontode tähtsust Eesti õpetajate silmis ning vajadust ka tulevikus harivat sisu jagavaid õpetajaid uurida.

Kuigi õpetajaametile on ette heidetud karjääriredeli puudumist, võivad just õpetajakontod seda tühimikku täita ning pakkuda võimalust end haridusmaailma esindajana proovile panna. Õpetajakontode abil saavad õpetajad kujundada oma professionaalset identiteeti, jagada teadmisi ja toetada üksteist. See loob haridusellu uusi tahke ja aitab tugevdada ka õpetajaameti mainet.

Artikkel põhineb Annaliisa Posti magistritööl „Õpetaja kui sisulooja sotsiaalmeedias: Instagramis hariduslikku sisu jagavate Eesti klassiõpetajate kogemused“, mis on täismahus kättesaadav Tartu Ülikooli digitaalarhiivis ADA.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetajate Leht otsib ajakirjanikku

Oled oodatud kandideerima Õpetajate Lehe ajakirjaniku ametikohale, kui  • sul on ajakirjanikutöö kogemus ajalehe või ajakirja juures,

• tunned huvi hariduselus…

1 minut

Õpetajad Toompeal: vaja on õiglast palka ja jõukohast koormust

Õpetajad avaldasid koos päästjatega taas Toompeal meelt, et survestada riiki kindlustama neile järgnevateks aastateks konku-rentsivõimeline…

6 minutit

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda on põhikooli korduseksamite kaotamise vastu

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda saatis Haridus- ja Teadusministeeriumile arvamuse seoses põhikooli korduseksamite kaotamise ning põhikooli…

3 minutit
Õpetajate Leht