Noored Swedbanki rahatarkuse keskuses.
Foto: Georg Veskioja

Praktiline kogemus on parim rahatarkuse õpetaja

Noored Swedbanki rahatarkuse keskuses.
Foto: Georg Veskioja
4 minutit
34 vaatamist
  • Paljud noored oskavad raha kasutada, kuid ei mõista alati selle väärtust. Õpetajana tean, et rahatarkust ei saa edasi anda ainult teooriaga, vaja on ka praktilist keskkonda, kus teadmised muutuvad elulisteks oskusteks. 

Kui üle 30 aasta tagasi majandusõpetajana tööle asusin, tuli alustada üsna algusest – seletada, mis on eelarve, mille poolest erinevad deebet- ja krediitkaart või kuidas üldse rahaga arukalt ümber käia. Tänapäeva noored on kasvanud hoopis teistsuguses keskkonnas. Neil on juba põhikoolis pangakaart, nad kasutavad mobiilipanka ja suhtuvad digimaksetesse iseenesestmõistetavalt. See on toonud kaasa tihedama kokkupuute rahaga, kuid samas ka pealiskaudsuse.

Minu kogemus ütleb, et noored õpivad kõige paremini siis, kui saavad ise katsetada ja kogeda. Ühes rühmatöös koostasid mu õpilased unistuste puhkusereisi eelarve. Nad pidid uurima lennupileteid, majutust, söögi ja tegevuste hindu ning said tunni jooksul aru, kui kalliks läheb isegi selline pealtnäha lihtne reis ja mitu kuud peab selleks töötama. Sellised ülesanded mõjuvad palju paremini kui ükski loeng. 

Rahatarkuse keskus toob kooli ja päriselu kokku 

Rahatarkus on teema, mille omandamine nõuab aega, sest õpilastel peab olema võimalus proovida, teha vigu, arutada ja neist õppida. Eesti esimene finantsharidusele suunatud Swedbanki rahatarkuse keskus aitab seda tühimikku täita – seal saavad noored panna end olukordadesse, mis eeldavad otsustamist, kaalumist ja vastutust. Just seal saadakse aru, et rahatarkus ei ole ainult arvutamine, vaid mõtlemisviis. 

Rahatarkuse keskuse loomise juurde jõudsin oma kunagiste õpilaste kaudu, kes olid keskuse loomisega seotud ja kaasasid mind kui praktikut, kel on kogemused klassiruumist. Koos kolleegidega panustasime keskuse pedagoogilise poole kujundamisse, eelkõige ülesannete ja õppematerjalide loomisse. See oli põnev ülesanne, sest saime mõelda, kuidas õpetada rahateemasid nii, et need oleksid noortele arusaadavad, kaasahaaravad ja samas sisukad. 

Keskus on õpetajatele suurepärane tugi. Seal saab praktilisi teadmisi rahatarkusest realiseerida mänguliste, kuid realistlike olukordade kaudu. Väga väärtuslik on Swedbanki rahaasjade teabekeskuse ekspertide sissejuhatus ja hilisem analüüs koos õpilastega. Rühmatöö koos praktiliste teadmistega on alati rikastav ja annab ka õpetajale huvitava kogemuse. Kui katsetasin keskuse interaktiivseid mänge nii oma nooremate kui ka vanemate õpilastega, nägin, kuidas nad teemasid nautisid, tegid koostööd ja noppisid uusi teadmisi. 

Sellised kogemused aitavad tasakaalustada tahke, mis on majandusõpetaja suurimad väljakutsed: aega ja elulisust. Rahamaailm muutub kiiresti ja isegi eelmisel aastal koostatud näited võivad olla praeguseks vananenud. Kui räägime krüptorahast, investeerimisrakendustest või finfluencer’itest, peab õpetaja nendega pidevalt kursis olema. Rahatarkuse keskus aitab sellele kaasa, sest seal saavad noored uusi teadmisi rakendada ning õpetaja koos nendega õppida. 

Kõige olulisem on, et rahatarkus oleks süsteemne, järjepidev ja kõigile kättesaadav. Praegu sõltub see veel liiga palju kooli ja õpetaja initsiatiivist, kuid ideaalis peaks see olema õpiprotsessi põimitud. Julgen öelda, et rahatarkust saab õpetada peaaegu igas aines. Matemaatikas võib lahendada ülesandeid intresside ja maksude kohta, eesti keeles analüüsida reklaamtekste ja tarbijapsühholoogiat, kunstitunnis kujundada oma brändi ja hinnastada toodet. Oluline on mitte karta arutada keerulisi teemasid, näiteks miks inimesed satuvad võlgadesse või kuidas reklaam mõjutab otsuseid. Need arutelud õpetavad kriitiliselt mõtlema – ning see ongi rahatarkuse tuum. 


Mari-Liis Jääger, Swedbanki rahaasjade teabekeskuse juht

Swedbanki rahatarkuse keskus loodi selleks, et muuta rahatarkuse õppimine noortele põnevaks ja praktiliseks. Soovime pakkuda keskkonda, kus teadmised ei jää teooriaks, vaid saavad kogemuse kaudu tähenduse. 

Keskuse mängulised ja kaasavad lahendused on loodud koostöös tunnustatud külastuskeskuste rajaja Motor OÜ-ga. Need aitavad noortel mõista kulude ja tulude planeerimist, ettevõtlust, vastutustundlikku laenamist ja investeerimist. Näiteks saab keskuses katsetada investeerimisportfelli loomist ning jalgrattal raha teenimist.  

Keskus sobib 7.–12. klassi õpilastele ning sisu on kohandatud vanuse järgi, et keskuses veedetud aeg oleks noortele kõige kasulikum. Korraga saame vastu võtta kuni 30 õpilast. Rahatarkuse keskuse tasuta külastuse saab õpetaja broneerida aadressil blog.swedbank.ee/rahatarkuse-keskus.

Kommentaarid

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Õpetaja kogemus: Õpinurga materjalid elavdavad õppimist ja arendavad üldpädevusi

Väike-Maarja Gümnaasiumi inglise keele õpetaja Relika Maripuu on kasutanud Euroopa Komisjoni…

3 minutit

Elutark muinaslugu ja lapse esimene südamlik teatriseiklus Endla Teatris

Endla Teatri selle hooaja üks oodatuimaid uuslavastusi on kogu pere muusikaline muinaslugu „Nösperi…

2 minutit

Aega säästvad ja põnevad lahendused tunnitöö ettevalmistamiseks

Õpinurk pakub tasuta õppematerjale igasse ainetundi. Õpetajad teavad hästi, et tööpäev ei lõpe viimase…

3 minutit
Õpetajate Leht