Aivar Paidla.

Veebiküsitluse kommentaar: Kolm võõrkeelt on mõistlik plaan

Aivar Paidla.
2 minutit
50 vaatamist

Selleks, et väikerahva liige võiks ja peaks maailma asjus kaasarääkimiseks valdama võõrkeeli, ei kahtle vist enam keegi. Elu on näidanud, et kahe-kolme võõrkeele õpetamine üldhariduskoolis on jõukohane nii riigile, koolile kui ka suuremale osale õpilastest, ja niiviisi võiks kenasti ka jätkata. Küsimus on pigem keelte valikus ja järjestuses.

Mu pooleteiseaastane tütrepoeg, kelle mõlemad vanemad on eestlased, teeb parajasti oma esimesi katsetusi kõnelemise teel. Tõenäoliselt saab tema esimeseks keeleks letseburgi keel (selline ürgsaksa dialekt rohkete prantsuse laenudega), sest see on igapäevane suhtluskeel Luksemburgi suurhertsogiriigi lastesõimedes. Poisi vanemad ise kõnelevad letseburgi keelt vähesel määral.

Sageli jääbki inglise keelest erineva esimese võõrkeele kasuks otsustamine paljuski täiskasvanute hirmude taha kinni: kuidas ma saan panna oma silmatera õppima keelt, mida ma ise ei oska? Kes teda küll kodutööde tegemisel aitab ja suunab?

Vanemaid tuleks julgustada ja veenda, et õpetamise põhiraskus jääb siiski koolile ja õpetajale. Tahtmata inglise keele tähtsust pisendada, usun, et see võiks rahumeeli jääda eesti lastele pigem teiseks võõrkeeleks. Inglise keele kiiremat ja hõlpsamat omandamist toetab tõhusalt ju elu ise – arvutiasjandusest ja (sotsiaal)meediast filmide ja muusikani välja. Algklassides saaks siis alustada raskema ja suuremat pühendumust nõudva keelega. Selle valikuga toetaksime kaudselt ka kvaliteetse saksa ning prantsuse keele õpetuse kestmist eesti koolides.

Hiljutine koolireform, millega põhikooliosa gümnaasiumiastmest lahutati, aitab kindlasti võõrkeelevalikut mitmekesistada. Kolmanda keelena võiks meie gümnaasiumides õpetada senisest suuremas valikus eksootilisemaid maailmakeeli, kas või hiina, jaapani ja araabia keelt. Eriti Tallinnas ja Tartus peaks selliste vähem levinud keelte õpetajaid juba leida olema. Ühtlasi looks see meie noortele unikaalseid võimalusi nii õpingute jätkamiseks kui ka põneva töö leidmiseks turismi,- kaubandus- ja kultuurisektoris.

Seega, kaks võõrkeelt põhikoolis ja gümnaasiumis üks võõrkeel (humanitaarklassis kuni kaks) veel lisaks oleks täitsa mõistlik plaan. Olemasolevate keeletundide arvu killustamine rohkemate keelte vahel toodaks aga pigem pinnapealseid teadmisi ja oskusi. Pealegi on lisaks keeletundidele meie koolide tunniplaanis ju palju muid toredaid õppeaineid – keemiast ja ajaloost kehalise kasvatuse ja robootikani välja.

Kommentaarid

  1. Parim, mida soovida ja loota – et seda ideed korrataks paljude haritlaste poolt ikka ja jälle. gutta cavat lapidem non fortem sed frequentiam
    Kui kool ei sunni lapsi sulepeaga kirjutama ja mitut keelt raamatuid lugema, ta vaesestab, raiskab lapse aja ära. Tsaariaja tütarlastekoolist (vähem kui meie põhikooli aste!) tulid neiud, kes valdasid vene ja saksa keelt kõnes ja kirjas ja lugesid vanaemana lastele prantsuskeelseid muinasjutte.

    valdar parve

Õpetajate Lehel on õigus avaldada teie kirjutatud kommentaar paberväljaandes. Kommentaari pikkus ei tohi ületada 3000 tähemärki. Õpetajate Lehe kodulehe kommentaarid on modereeritavad ja avaldatakse pärast toimetamist hiljemalt kommentaari saatmisele järgneva tööpäeva hommikuks. Lehel on õigus jätta saadetud kommentaar kodulehel avaldamata. Iga kommentaari edastaja arvuti IP-aadress, sessiooni identifikaator ja kommenteerimise aeg salvestatakse andmebaasis. Õpetajate Leht ei vastuta kommentaaride sisu eest!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kunst on ühisteadvusest välja libisenud. Tudengikandidaadid ei oska nimetada ühegi kunstniku nime

Veel mõni aastakümme tagasi ei erinenud kunsti positsioon Eesti…

6 minutit

Hobiõppimine saab punkti. Kui motiveeritud on aga tulevased kutseõppurid?

Eelmisel aasta alguses avaldatud OSKA tuleviku-uuring („Madala erialase rakendumisega erialad kutseõppes ja selle…

3 minutit

Keel ja vahetund

Vahetund koolis on õppetöö-, kuid mitte õppe- ja kasvatustegevuse väline aeg. Ei tasu karta, et eestikeelne õppekeskkond ja selle toetamine väljaspool õppetunde ohustaks…

6 minutit
Õpetajate Leht