Katrin Poom-Valickis.
Katrin Poom-Valickis.

Kasulik viide: Meie ajus peituvad suured salarelvad

Katrin Poom-Valickis.
Katrin Poom-Valickis.
2 minutit
132 vaatamist
1 kommentaar

Valisin raamatusoovituseks neuroteadlase Henning Becki raamatu „Eksimine on kasulik. Miks aju puudused meid tugevamaks muudavad“. Põhjus, miks tundus, et see juba mõni aasta tagasi eesti keelde tõlgitud raamat võiks olla suvelugemisena asjakohane, on seotud diskussioonidega, mis seoses CHATgpt ja tehisintellekti kiire arenguga on olnud viimasel ajal päevakajalised. 

Ühelt poolt arutelud haridusvaldkonnas, kuidas eristada õppija ja tehisintellekti loodud tööd, teisalt laiemad arutelud selle üle, milliseid ohte need arengud võivad kaasa tuua osale töökohtadele, aga ka mure, kas suudame ikka tehisintellekti piisavalt kontrollida ning oleme piisavalt teadlikud kõigist ohtudest. 

Henning Becki raamat on lihtsasti loetav ja kaasavalt kirjutatud. Kuigi ta toob raamatus tõepoolest esile kõik meie ebatäiusliku aju puudused, näitab ta ka selgelt, millised on tugevused ning aspektid, mis loovad meile eelised masinate ees. Ta rõhutab, et eelkõige on oluline parandada meie võimet kontseptuaalselt mõelda ja asjadest aru saada ning miks on oluline arendada teadmispõhist mõtlemist.

Ehk raamat aitab mõista, miks mõned asjad meiega juhtuvad, miks meie tähelepanu nii kergesti hajub, miks me ei suuda mõnikord keskenduda või unustame sagedamini, kui tahame, pakkudes samas õpetajatele võimaluse mõelda, kuidas neid teadmisi õppetöös arvestada, et õpilased suudaks mõelda loovamalt ja tegutseda tõhusamalt. 

Ehk hoolimata ebatäiuslikkusest on meie ajus peidus meie suurimad salarelvad, mis eristavad meid mitteloovast masinmaailmast. 

Beck, H. (2018). Eksimine on kasulik. Miks aju puudused meid tugevamaks muudavad. Kirjastus Varrak

Kommentaarid

  1. Loo KOMMERTSLIK PEALKIRI

    näitab väga selgesti, kuhu meie KOOLI juba pikemat aega püütakse suunata… Miks meie kasvatusteadlased ei suuna õpetajaid tõsise TEADUSLIKU kirjanduse lugemise juurde (alusuuringute juurde)?

    Peep Leppik

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht