Maie Tuulik.
Maie Tuulik.

Mässav teismeline on müüt

Maie Tuulik.
Maie Tuulik.
4 minutit
1914 vaatamist
2 kommentaari

Kõik teavad, et murdeiga on tormi ja stressi aeg. See on domineeriv käsitlusviis. Seda üllatavamad olid Laurence Steinbergi uuringute tulemused, kust selgus, et tegelikult see nii ei ole: traumaatiline murdeiga on erand, mitte norm.

Kuni 1970. aastate alguseni räägiti vanematele, et neil on igal juhul oodata vastasseisu ja trotsi. Konflikti puudumist tõlgendati kui lapse arengu kängujäämist. Teisisõnu, kui murdeealine ei lärmanud ega mässanud, oli temaga midagi valesti. See mõtteviis toetus suuresti Anna Freudi, Erik Eriksoni ja Peter Blosi teooriatele, kes olid uurinud valdavalt kliinikutes viibivaid probleemseid noorukeid. Aga kui 1970. aastate keskpaigast hakati uurimustesse valima murdeealisi koolidest, mitte kliinikutest, siis pilt muutus.

„Need uurimused leidsid, et 75% teismeliste sõnul on nende suhted vanematega head ja meeldivad,“ kirjutas Steinberg raamatus „Kasvatamishirm“. Selgus, et 25% vanematega tülitsejatest olid seda teinud juba ammu enne murdeikka jõudmist. Teisisõnu, murdeiga polnud konflikti vallandaja. 

Järgmiste aastakümnete uuringud kinnitasid, et mässav murdeealine on müüt, mitte tegelikkus. Selgus, et vanemaid viisid nääklused ja riiud rohkem rööpast välja kui teismelisi endid. 

Vanemad, kes kartsid oma laste mässu, ei julgenud nende suhtes nõudlikud olla ning teismelised ei julgenud tunnistada, et läbisaamine oma vanematega oli hea. Et olla eakaaslaste silmis lahe, siis käitusidki nad nii mõnigi kord oma vanematega inetult. Ja kui Soome lastepsühhiaater Keijo Tahkokallio analüüsis statsionaarses ravis viibivaid agressiivseid poisse, siis leidis ta, et need poisid tulevad peredest, kus vanemad olid liiga head.

Praiminguefekt

Miks me aga ikkagi nii kangekaelselt usume müüti mässavast murdeealisest? Kas teame, et kui oleme häälestatud mõtlema temast kui mässavast olendist, siis ta ka käitub vastavalt. Seda nimetatakse praiminguefektiks (prime – ingl ette valmistama, kruntima). Vanemate eelhäälestus, et teismelised ei soovi nendega suhelda, paneb paljud vanemad liiga kergekäeliselt kontakti otsimisest loobuma. 

„Praimingunähtustele puudub meil teadlik juurdepääs, ent sundides end näiteks naeratama, tunneb inimene end tõesti paremini. Praimitud ideel on teatud võime, kuigi nõrgem, valmistada omakorda ette teisi ideid,“ kirjutas Daniel Kahneman oma raamatus „Kiire ja aeglane mõtlemine“. See on kui säbarlainetus tiigiveel, kus aktivatsioon levib üle tohutu suure omavahel seotud ideede võrgustiku väikese osa. 

Ent praiming ei piirdu üksnes mõistete ja sõnadega. Näiteks selgus, et noored, kes pidid moodustama lauseid eakatest inimestest, kõndisid pärast katset märgatavalt aeglasemalt kui teised. „Mõte vanadusest ei jõudnud nende teadvusesse,“ kirjutas Kahneman, „kuid nende käitumine muutus sellegipoolest. Seda tähelepanuväärset praimingunähtust – tegevuse mõjutamist idee poolt – nimetatakse ideomotoorseks efektiks.“ 

Ideomotoorne seos toimib ka vastupidi. Tudengid, kellel paluti kõndida oma tavatempost kolmandiku võrra aeglasemalt, tundsid järgnevas sõnalises katses kiiremini ära kõrge eaga seotud sõnad. Kahesuunalised praiminguefektid tekitavad sidusa reaktsiooni: kõrge vanuse meenutamine paneb inimese aeglasemalt kõndima; aeglaselt kõndimine tugevdab mõtteid kõrgest east. 

Teismelise psüühika muutused 

Mässumeelsuse puudumine ei tähenda, et teismelise psüühikas ei toimu silmatorkavaid muutusi.

Valdavalt avalduvad need vahelduvas nukruses ja rõõmsameelsuses ning ebapüsivuses otsuste tegemisel. Ameerika arengupsühholoog Kathleen Berger tõi teismelise mõtlemises välja neli põhijoont.

  • Egotsentrism. Nad on huvitatud eelkõige omaenese sisemaailmast ja hõivatud sellega, mistõttu nende kontaktid teiste inimeste tunnete või vajadustega jäävad tagaplaanile.
  • Isiklik väljamõeldud maailm. Nad tunnevad end eriliste ja väljavalitutena, mistõttu usuvad, et just sellepärast ei suuda keegi neid mõista.
  • Kujuteldav publik. Nad arvavad, et on pidevalt kõigi inimeste tähelepanu keskmes, ja see pole üldse hea tunne.
  • Haavamatuse illusioon. Nad on kindlad, et ohtlikud olukorrad ohustavad ainult teisi inimesi, mitte neid endid.

Kommentaarid

  1. Ja nii me kaugenemegi Loodusest…

    Enne murdeiga on lapsel nn kuldse lapsepõlve aeg, kus laps rea aastate (ca 6.-11. eluaasta) jooksul nagu üldse ei muutu. Sellega “harjuvad” eelkõige vanemad. Kuid seoses sugulise küpsemisega toimuvad lapse psüühikas ja ka välimuses lühikese ajaga suured muutused, mis on ootamatud talle endale ja ümbritsejatele…

    Kui poiss ja tütarlaps on võimelised saama emaks ja isaks, siis annabki Loodus neile vajaduse ISESEISVUDA, mis tähendab kohe ka kaugenemist kodust ja konflikte vanematega… Muidugi on siin suured personaalsed erinevused (ikka see normaaljaotuse kõver!), ka varasema kasvatuse mõju.

    Müüti tegelikult ei ole, on LOODUSPÄRANE ARENG…

    P. Kippel

  2. Tere,
    Väga hea artikkel.
    “Pamperskasvatus, nõupidav-arutlev eeskuju peredes on kindlasti probleemiks, mis rikub lapse turvatunde ja iseseisvumise. Pamperskasvatust propageerivad ka erinevad vanemate nõustajad “Rahumeelne vanemlus” jms mahedad turunduslikud nõustamispraktikad. Keijo Tahkokallio tabab oma teaduslike uuringute ja raamatutega sügavamat probleemi lastekasvatuses ja kultuuris üldisemalt- enesekontrolli puudumine, vabaduste maksimaalne propageerimine. Kas Eestis on veel autoreid, sarnaseid Keijo Tahkokalliole või on tema teoseid tõlgitud?

    Indrek Soomre

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Koolitus ees, õnnetus taga

Olgu see uute tehnoloogiate juurutamine, kogukondade lõimimine, tervislike eluviiside kujundamine või mis iganes ühiskondlike probleemidega tegelemine, lahendust nähakse kooli õppekavade täiendamises…

10 minutit
3 kommentaari

TI kasutamise paradoks

Kuna ChatGPT-l pole üldist universaalset ja kõigile ühtmoodi nähtavat väljundit, on raske avalikult hinnata, mida ta meie õpilastele pähe hakkab ajama. Kuidas…

6 minutit
Õpetajate Leht