Karmen Maikalu.
Karmen Maikalu.

Noorte vaimse tervisega on üha rohkem muret

Karmen Maikalu.
Karmen Maikalu.
2 minutit
627 vaatamist
2 kommentaari

Eesti rahvastiku vaimse tervise uuring näitas, et kui igal viiendal Eesti inimesel on ärevushäire risk ning enam kui veerandit ohustab depressioon, siis noortel on nii depressiooni kui ärevushäire risk kuni kaks korda suurem kui elanikkonnas keskmiselt.

Eesti kooliõpilaste seas 2022. aastal tehtud tervisekäitumise uuringu järgi on enam kui kolmandik 11−15-aastastest tüdrukutest ja viiendik poistest kurb või masendunud sagedamini kui kord nädalas.

Aastatega on suurenenud ka nende noorte osatähtsus, keda vaevavad suitsiidimõtted. Kooliõpilaste tervisekäitumise uuringu kohaselt mõtles aasta jooksul suitsiidist 22% kooliõpilastest. Võrdluseks: 2009/2010. õppeaastal oli suitsiidimõtetega noorte osatähtsus 12%. Noorte enesetapukatsete arv on järjest kasvanud ning igal aastal on meil Eestis lapsi ja noori, kes võtavad endalt elu. On ütlematagi selge, et olukord on väga tõsine. See nõuab sügavamat mõistmist ja kiiret sekkumist.

Lapsed peegeldavad mitmekordse tugevusega tagasi seda, mis toimub täiskasvanute maailmas. Elame kobarkriiside ajastul, mil ärevus on kõrge kogu ühiskonnas. Seega peame tõsiselt mõtlema, kuidas ise täiskasvanutena toime tulla ja mil moel toetada lapsi ja noori.

Peame suurendama teadlikkust vaimsest tervisest nii täiskasvanute kui laste seas, panustama vanemaharidusse, õpetama koolides süsteemselt sotsiaal-emotsionaalseid oskusi ehk seda, kuidas tulla toime iseenda, teiste ja elu väljakutsetega.

Seadus ütleb, et igas koolis peab olema tagatud psühholoogiline abi. Abi vajav laps ei peaks ootama kuude kaupa meditsiinisüsteemis järjekorras, et psühholoogi vastuvõtule pääseda. Psühholoog peab olema talle kättesaadav koolis. Tegelikkuses on psühholoog aga olemas vaid 53% koolidest. Miks, kui vajaliku väljaõppega inimesi on piisavalt? Kahjuks on koolipsühholoogide töötasu ja sageli ka töötingimused tekitanud olukorra, kus psühholoogiharidusega inimene saab mujal töötades poole rohkem palka, kui ta saaks koolis, ja nii ongi vaimse tervise abi olukord koolides väga kehv.

Enamikus koolides pakutakse koolipsühholoogile heal juhul õpetaja miinimumtöötasu ja õpetaja keskmisest palgast, millest kõva häälega räägitakse, võib koolipsühholoog ainult unistada. Riik ja kohalikud omavalitsused peavad töötama kiiresti välja plaani, kuidas olukorda parandada. Koolipsühholoogi teenus ei ole ju mugavusteenus, küsimus on meie laste elus ja tervises.

Kommentaarid

  1. Ärgem hädaldagem – oleme ise selle olukorra loonud…

    Lapse ARENG kulgeb vaid läbi PROTSESSIDE – arengupsühholoogia juhtmõte. Selle oleme viimastel aastakümnetel kõrvale heitnud ja asemele toonud lõputu jututamise… Kui oleme keelanud laste töö, pingutused ja raskused (seoses nende looduspärase arenguga), siis nn psühholoogid oma ilukõnedega ei muuda ENAM midagi – täiskasvanu on selline, kelleks me oleme ta KASVATANUD-ARENDANUD!

    Kippel, P.

  2. Eelmise kommentaariga tuleb nõustuda. Kuldmunade (lausete) veeretamine suust välja hommikust õhtuni on muutunud väga paljude inimeste jaoks leiva teenimiseks. On asendanud nii õpetamist kui kasvatust.

    Lembit Jakobson

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Tugisüsteemide tugevdamine on kutsehariduse kestlikkuse võti

Riigikontrolli hiljutine audit kutsehariduses õppivate haridusliku erivajadusega (HEV) noorte toetamisest toob päevavalgele olulise süsteemse kitsaskoha:…

2 minutit

Õpiampsud laiendavad silmaringi

Üksteist aastat tagasi lõime uut gümnaasiumi. Kooli õppekava tegemisse olid kaasatud tulevased õpilased, vanemad, õpetajad. Meie ühine otsus oli, et…

2 minutit

Laps ei saa endale peret valida

15-aastane Johan ei saa öösiti tihti magada, sest tema õde on raskelt haige. Koolis on tal puudulikud hinded ja käitumisprobleemid…

2 minutit
2 kommentaari
Õpetajate Leht