Sel õppeaastal täitub Eestis 35 aastat sellest, kui koolide juures avati klassid mõõduka intellektipuudega laste õpetamiseks. Varasemalt kuulusid mõõduka intellektipuudega lapsed sotsiaalvaldkonna mõjualasse. Neid ei peetud õpetatavateks ning nad põhimõtteliselt isoleeriti ühiskonnast.
Intellektipuudega lapse areng on eakohase arenguga lapsega võrreldes aeglasem. Kuid ka tema läbib arengus samad etapid nagu teisedki, lihtsalt omas tempos ja omal kombel. Seega ühendab kõiki lapsi üks oluline ühine joon – arengupotentsiaal, millele saab rajada sobiva õppeprotsessi. Kui lapse areng jääb omaealiste keskmisest maha, ei ole see põhjus loobuda tema õpetamisest. Iga lapse puhul on oluline jõuda õpetaja valitud meetodite ja vahendite kaudu õppija sisemiste õppimisprotsessideni. Kui õpilase teadlikkus on aktiivselt kaasatud, on võimalik saavutada ka seatud õpieesmärgid.
Esimene toimetuleku riiklik õppekava kinnitati haridusministri poolt 15. detsembril 1999. Õppekava võtsid koolid kasutusele 1. septembril 2000. aastal. Kümme aastat toimus seega õppetegevus toimetulekuõppes ilma riikliku õppekavata ning sageli katse-eksituse meetodil.
Õppekava väljatöötamist alustati 1996. aastal haridusministeeriumi ettevõtmisel. Õppekava koostamisest võtsid osa oma ala praktikud, teoreetikud, haridusametnikud. Kogemusi mõõduka intellektipuudega laste eesmärgistatud õpetamiseks ja arendamiseks oli sel ajal Eestis vähe. Teadmisi ja kogemusi õppekava koostamiseks käidi saamas Soomes ja Saksamaal.
35 aastat tagasi avati mõõduka intellektipuudega õpilastele klassid ka praeguses Tartu Pärli Koolis, mis sel aastal tähistab oma 100. sünnipäeva. Kooli juubeliürituste raames korraldatakse sügisesel koolivaheajal, 24. oktoobril koolimajas üle-eestiline toimetulekuõppe teabepäev, millega tähistatakse toimetulekuõppe 35. sünnipäeva.
24. oktoobri üritusel esinevad Tartu Pärli Kooli toimetulekuklasside õpilased ning toimetulekuõppe aktuaalsetel teemadel räägivad kooli koostööpartnerid ja sõbrad. Kogemustubades jagavad kolleegidega praktilisi töökogemusi toimetulekuklasside õpetajad ja ringijuhendajad.
Esimene toimetulekuõppe õpetajate kokkusaamine toimus Kosejõe Koolis 1999. aasta kevadel. Ürituse eesmärk oli luua võimalus õpetajatele kogemuste jagamiseks ja üksteiselt õppimiseks. Esimesel kokkusaamisel osales inimesi eri koolidest üle 70. Loodame siiralt, et ind koos käia ja kogemusi vahetada ei ole jahtunud.
Lisa kommentaar